السبت، 27 ديسمبر 2014

علمتني

علمتني أركب  لمشاعري لجام


عمرك شفت فراشة بلجام ؟

 الله يسامحك !

علمتني أربط أحلامي بــ وتد

بقى فيه أحلام بتعيش في الأرض ؟؟

علمتني أحط من تاني أبواب وأسوار

عمرك شفت طير يدخل بكيانه قفص ؟

علمتني أفكر هي مشاعر ولا حالة ولا ايه

زي اللي بيسأل نجوم السما امتى بتنطفي

عمرك شفت نجوم بتموت ؟

علمتني أكتم أنفاسي

أنظمها

لا أفرح ولا أنفعل ولا أشهق بالحب !

عمرك شفت جماد بيحب

عمرك شفت قلب خايف مالنبض ؟

وكانه هيقف يقرا المعوذتين على دقاته

وكأن حياته بقت مسّ ! 

هناك 4 تعليقات:

  1. أنا قرأت التدوينتين اللي بعد دي، وكالعادة رائعتين كعادة كل تدويناتك. التدوينة دي هي اللي حسيتها شوية مختلفة عن لون كتاباتك، يمكن لأنها بالعامية..مش عارف، بس انا عشان اتعودت أقول على اللي عجبني فلازم أقول على اللي حيرني :)

    ردحذف
    الردود
    1. يااه :) أخدت بالك :) يمكن كنت متوقعة حد يقولي دي عامية ! حتى من اصحابي اللي مش بيعلقوا عالمدونة .. محصلش ! ... آه ... أنا نفسي مستغرباها ... بس الكلام لما بييجي بيطلع بأي لغة بقى :)
      الفكرة إن أول جملة هي اللي جت وهي اللي كنت ناوية أكتبها وخلاص .. بس الباقي جه تباعا فكتبته !

      حيرني كلمة مبهمة ! حلوة ولا وحشة يا سيدي القاريء المنتظم :)

      حذف
    2. لازم يعني؟ :D
      طبعاً أكيد حلوة :)
      بالفصحى او بالعامية، المهم تكتبي :

      حذف
    3. واليوم يا سيدي كتبت بالفصحى ^_^ مستنية رأيك :)

      حذف